Followers

Sunday 20 May 2012

Petua


Petua Orang Tua Dulu-Dulu :





Petua orang tua dulu-dulu untuk kita amalkan dalam kehidupan kita.Orang tua dulu-dulu penuh dengan amalan petua yang mengagumkan. Ditambahkan lagi dengan faktor jarak rumah ke klinik agak jauh, mendorong orang dulu-dulu mengaplikasikan teknik-teknik ini untuk kesihatan mereka:

Memulihkan Sakit Jantung

Rebus beberapa tangkai bunga betik jantan bersama air dan sedikit gula.Air rebusan ini diminum 2 kali sehari  pada waktu pagi dan malam.Untuk mengelakkan dari sakit jantung  elakkan dari tidur pada waktu siang,dan lalukan senaman 15minit sehari.

Memerahkan Bibir

Menggunakan hampas halia yang ditumbuk,sapukan perlahan-lahan pada bibir.Lakukan setiap hari untuk kesan yang bagus.

Pitam

Rebuskan pucuk manis bersama air.Embunkan semalam.Lumurkan p dikepala pada keesokkan nya.

Sakit Kepala

Jika sering sakit kepala tumbuk daun setawar ( 3helai ) hingga lumat.Temppekkan dikepala dan balutkan,boarkan selama semalaman.

Mengurangkan Tekanan

Ubat untuk anda mengurangkan tekanan ialah dengan mengambil air kelapa muda. Campurkan dengan air perahan limau nipis. Minum dengan satu nafas sahaja.

Penawar Batu Karang


Didihkan sebatang pokok matahari bersama akarnya. Biarkan sehingga airnya tinggal kira-kira satu gelas. Setelah sejuk, tapis dan minum seperti air teh dan ulangi sehingga beberapa hari.

Gusi Berdarah

dua helai daun bacang dan daun inai dalam periuk. Apabila mengelegak, campurkan sedikit asam gelugur dan garam. Biarkan seketika. Apabila suam berkumurlah. Amalkan setiap pagi dan malam.


 








No comments:

Post a Comment